Frågor & Svar


Latif har jobbat med bilvård i snart 10 år. Han är utbildad och certifierad bilvårdstekniker enligt SONAX kvalitetsprogram. Han har tidigare jobbat med olika lackskydd såsom Ditec, Hagmans, Brightguard och därmed en lång erfarenhet av att lackskydda bilar.
På fritiden spelar han fotboll, umgås med familjen eller tar promenader med hunden.


Frågor och svar med Latif


När ska man lackskydda bilen?
Bäst är att lackskydda bilen innan den blir sliten, dvs redan under första året. Lackskydd görs i förebyggande syfte. Många av våra behandlingar beställs och utförs innan bilen levereras. Vi har officiella avtal med dem flesta bilmärkena i Malmö så det går utmärkt att beställa lackskyddet i samband med du köper ny bil. Passa då på att baka in lackskyddet i bilens leasing/avbetalning. Men även äldre bilar går att lackskydda. Men då kan det behövas extra jobb för att återställa lystern. Har du en äldre bil så kom gärna förbi så tittar vi på den tillsammans.

Vad är skillnaden mellan lackskydd, lackbehandling och lackkonservering?
Det är olika namn på egentligen samma sak. Vi säger lackskydd eller lackbehandling till SONAX Nano Guard. Lackkonservering är ett namn på lite äldre och omoderna behandlingar, användes mycket under 80 och 90 talet. Moderna bilar lackskyddas!

Varför ska en bil lackskyddas?
Lacken på din bil är som huden. Den måste vårdas och skötas för slippa smuts och rynkor. Samma sak med bilens lack så ska den skyddas innan den börjar oxidera eller tappa lystern. Lackskyddade bilar slipper man polera och vaxa. Dessutom blir lacken tåligare och lättare att tvätta.

Varför är en bil inte lackskyddad direkt från fabriken?
Bilvård påbörjas efter att bilen har tagits i bruk och lackskydd går under den kategorin. Dvs att bilens ägare får själv bestämma om bilen ska vaxas, lackskyddas eller inget alls. Bilvård är som bilens serviceintervaller, den måste skötas om från början till slut.

Vad är skillnaden mellan Ditec, Hagmans och SONAX lackskydd?
Jag har jobbat med alla tre och ser tydliga skillnader. Hagmans är ett svenskt lackskydd som liknar ett bra vax. Återbehandling bör göras varje år. Ditec är en tunn plastfilm som härdar ovanpå lacken på din bil. Återbehandling bör göra efter 12-18 månader för att plastfilmen slits bort. SONAX har däremot lyckats med något unikt, ett glaskeramiskt lackskydd. Det blir glashårt! Jag har själv gjort tuffa tester på alla lackskydden och det är stor skillnad på dem. Ni kan väl gissa vilket som vann? En annan stor fördel med är att SONAX har 14 forskare som har utvecklat lackskyddet. Mig veterligen så är vi ensamma om sådan forskning..

Vad är skillnaden mellan Ditec, Hagmans och SONAX lackskydd?

Jag har jobbat med alla tre och ser tydliga skillnader. Hagmans är ett svenskt lackskydd som liknar ett bra vax. Återbehandling bör göras varje år. Ditec är en tunn plastfilm som härdar ovanpå lacken på din bil. Återbehandling bör göras efter 12-18 månader för att plastfilmen slits bort. SONAX har däremot lyckats med något unikt, ett glaskeramiskt lackskydd. Det blir glashårt! Jag har själv gjort tuffa tester på alla lackskydden och det är stor skillnad på dem. Ni kan kanske gissa vilket som vann? En annan stor fördel är att SONAX har 14 forskare som har utvecklat lackskyddet. Mig veterligen så är vi ensamma om sådan forskning.